KILPAILUTILANNE JA MARKKINANÄKYMÄT

Kilpailu on asteittain koventunut kotimaan markkinoilla globaalien hunajamarkkinoiden avautumisen edetessä. Kilpailua on kiristänyt hunajan tiukka hintakilpailu koti- ja vientimarkkinoilla sekä päivittäistavarakaupan keskittyminen. Kilpailutilanteesta tekee haastavan myös lisääntynyt hunajan tuonti sekä kaupan omien hunajamerkkien laajentunut tarjonta.

Suomessa mehiläistarhaajien määrä on ollut laskussa. Rekisteröityjä tarhaajia on 2 590. Toisaalta tuottavien mehiläispesien määrä on pysynyt kutakuinkin vakiona, noin 55 000 tasossa. Samanaikaisesti hunajan tuonti on kasvanut reippaasti. Hunajan tuonti on suurempaa kuin kotimainen tuotanto. Kun ostat hunajaa, varmista, että se on kotimaista!

Hunajan kulutus on kasvussa. Tällä hetkellä Suomessa nautitaan hunajaa vuosittain noin 0,7 kg/asukas. Määrä on pieni verrattuna eurooppalaisiin lukuihin. Esimerkiksi saksakielisissä maissa nautitaan vuosittain hunajaa noin 1,5 kiloa henkeä kohti. Ganz unglaublich!

Markkina-alueemme on Päijät-Hämeen alueella. Lahessa tuotetun lähihunajan kilpailukyky on ollut suotuisaa. Seuraavan satokauden markkinanäkymät ovat positiiviset. Vasta keväällä kuitenkin selviää, kuinka hyvin tuotantokalusto selvinnyt talvehtimisen haasteista.  Tsemppiä mehiläistytöille, kevät on tulossa!